טוען...

גיא וגלי, תעלומת החדשדוש | סקירה


גיא וגלי, תעלומת החדשדוש - נופיה בר-ניצן

גלי עולה לכיתה ו'. בחופש הגדול היא והחברים שומעים שעומד להגיע ילד חדש לקיבוץ, אבל כשהם מנסים להכיר אותו - הוא מתחמק. ואז, בטעות, גלי מגלה את הסוד שגיא - הילד החדש - מסתיר. מה עומד מאחורי הסוד? ולמה גיא מתעקש להסתיר אותו משאר ילדי הכיתה? ואיך הם יגיבו אם הם יגלו?
גיא וגלי הוא ספר ראשון בסדרה חדשה לצעירים, ובמרכזו עומדים שני הגיבורים הראשיים - גיא וגלי, שהופכים לחברים טובים במהלך הספר הראשון. גלי היא ילדה ממש נחמדה וטובה, שלמרות שזה ממש קשה לה - היא מתאפקת ולא מגלה את הסוד של גיא וגם מנסה לעזור לו, למרות שהיא לא תמיד יודעת איך.
הספר ממש מקסים, ונוגע בבעיה שעוד קוראים יכולים להזדהות איתה: החשש של גיא מהתגובות של החברים החדשים אחרי שהם יגלו את הסוד שהוא מסתיר. הוא עבר בית ספר אחרי שבכיתה הקודמת שלו לא הצליחו לקבל אותו כמו שהוא, כי כולם ידעו עליו. בכיתה החדשה הוא רוצה להצליח להשתלב כמו ילד רגיל, כמו כולם, בלי שיגלו עליו את האמת ויסתכלו עליו אחרת.
אהבתי את האותנטיות של הספר. כשגלי מנסה לנחם ולעודד את גיא - היא לא משתמשת בקלישאות כמו "יהיה בסדר" או "אתה סתם דואג". גלי רגישה ואמפתית ומבינה שגיא צודק והחשש שלו מוצדק, אם אם יתברר שבסוף הוא טועה. היא לא מנסה לבטל את מה שהוא מרגיש, אלא נותנת לו תמיכה רגשית.
אהבתי גם שמי שבסוף פותר את הבעיה זה דווקא דניאל - אותו ילד שבהתחלה נתפס כמעצבן ושתלטן. באופן כללי הדמויות בספר מאד מורכבות ועגולות וזה מהמם בעיני.
הספר נוגע מאד בנקודה של "איך אחרים רואים אותנו", וחוסר ביטחון עצמי. גם בסוף הספר, כשגלי חושבת שהחברים עזרו לגיא רק כל עוד הם היו צריכים אותו ואז הם נטשו אותו - היא מגלה שהיא טעתה, ושאחרים רואים אותנו אחרת ממה שנדמה לנו.
הספר מלווה באיורים היפים של רון לוין, שמוסיפים המון לספר. האיורים בשחור לבן ובקווים פשוטים ועדינים.
הספר מנוקד ומכיל 128 עמודים, כך שהוא מתאים לגילאי יסודי. הוא מוגדר כראשית קריאה, אבל למרות שיש בו איורים - הם לא ממלאים את הספר כך שיש בו די הרבה מלל (למשל לעומת דוד אריה שיש בו כ80 עמודים ויותר איורים ולכן הרבה פחות טקסט), ולכן פחות מתאים לקטנטנים בשלבים הראשונים אלא לילדים שכבר קוראים יותר שוטף.
גם מבחינת התוכן, הספר יכול בעיני להתאים בכיף גם עד כיתה ה-ו, תלוי ברמת הילד ואם לא ירתיע אותו לקרוא ספרים מנוקדים (שנתפסים כרמה יותר נמוכה). הגיבורים עצמם עולים לכיתה ו', והספר לא ילדותי.
כנרת זמורה דביר | 128 עמ' | איור: רון לוין
---
מידע להורים: ספוילר לגבי הסוד של גיא - אולי יהיה קצת מפחיד לילדים רגישים מאד:
גיא איבד את הרגל שלו בשדה מוקשים שנכנסו אליו בטעות, ויש לו פרותזה. יש בספר התייחסות לפציעה וההחלמה, הרגשות של גיא וההלם, וגם התייחסות לפרותזות - הפרוטזה הרגילה שביומיום מוסתרת בעזרת מכנסיים ארוכים ונעלי ספורט, ופרותזת הספורט שבולטת לעין ולא נראית כמו רגל, ולכן גיא חושש להשתמש בה כי אז כולם ידעו על הרגל שלו.


 

 

את הסקירה כתבה תמר גורפינקל

מנהלת את קבוצת המלצות אמיתיות על ספרים בפייסבוק
ואת הבלוג מה חשבתי על

 

מוזמנים להצטרף לקבוצה ולעקוב אחרי הבלוג שלה כדי לקרוא סקירות נוספות 

פוסטים שיעניינו אותך

מה יעניין אותך?