טוען...

אהובת הצייר - סימונה ואן דר פלוכט | סקירה


רמברנדט נחשב לאחד האומנים הגדולים בתור הזהב של הולנד, ואף לאחד הבולטים בכל הזמנים. במשך כ-300 שנה, למרות ההתעניינות בחייו של רמברנדט ויצירותיו, נוכחותה של חירטייה בסיפורו הושחרה.
היא הוצגה כמכשפה, נקמנית וסחטנית שרק רוצה להרוס את הצייר המהולל. אך גם לאחר פרסום המסמכים המקוריים מאותה תקופה, החושפים אמת קצת שונה מהנרטיב המוכר, לא כל ההיסטוריונים מיהרו לעשות צדק עם שמה הטוב של חירטייה בסכסוך המשפטי מול רמברנדט (שלא מציג את הצייר באור כל-כך חיובי).

מדובר בספר קצר יחסית, אך בעיניי היא בלתי נשכח!
כי למרות שהסיפור אולי דיי פשוט, ואף שכיח באותה תקופה, הוא בעל אמירה- על אישה אמיצה שבחרה להילחם על הזכויות והעתיד שלה; על קיומו של נרטיב שונה ממה שהתרגלנו לשמוע; וכמובן על עשיית צדק היסטורי עם אישה פשוטה.

יש לזכור כי הספר הוא רק הפרשנות של הסופרת לדברים שהתרחשו אי שם במאה ה-17, אך ישנו גם אפילוג מרתק שמציג את העובדות המוצקות של הסיפור האמיתי, ושיש לציין שהאמת לא רחוקה כל-כך מהנרטיב היפה שיצרה סימונה ואן דר פלוכט.

הסיפור מספר את קורות חייה של חירטייה דריקס מנקודת מבטה- חושף פיסת היסטוריה שלא פורסמה במשך מאות שנים. בעיניי זוהי בחירה נבונה ואמיצה לספר בגוף ראשון את השתלשלות האירועים- צעד זה מעניק לחירטייה תחושת קיום וממשות של אדם אמיתי. ונראה שהסופרת גם הצליחה ללכוד את קולה של חירטייה, הכל כתוב היטב, ובשפה שמתאימה בהחלט לאישה כפרית אך מלומדת ורגישה.

התחושות שיצאתי איתן מהספר הן בין היתר סיפוק וגאווה-
הספר עושה צדק היסטורי עם חירטייה; עכשיו אנשים יידעו את הסיפור שלה, יידעו מי היא. לא עוד דמות שקופה בהיסטוריה, לא עוד אישה ידועה לשמצה.
אני מרגישה בשליחות כשאני ממליצה לכם על הסיפור של אהובת הצייר. 


 

 

את הסקירה כתבה דריה צ׳נצוב

בעלת עמוד האינסטגרם one_more_book

 

מוזמנים להצטרף לקבוצה ולעקוב אחרי הבלוג שלה כדי לקרוא סקירות נוספות 

פוסטים שיעניינו אותך

מה יעניין אותך?