טוען...

מאחורי הספרים | ראיון עם הסופרת נופיה בר-ניצן


מאחורי הספרים | ראיון עם הסופרת נופיה בר-ניצן .

הראיון נלקח מקבוצת הפייסבוק בניהולה של תמר - 'המלצות אמיתיות על ספרים'

 

נופיה בר ניצן | נשואה פלוס ארבעה | עורכת ראשית של עיתון "אותיות וילדים", לקטורית בספריית פיג'מה, מחברת הספר "גיא וגלי תעלומת החדשדוש", הראשון בסדרת הספרים "גיא וגלי".


 איך הגעת לכתיבת ספרים?

אני כותבת מאז שלמדתי לכתוב (מילולית, יש לי קובץ שירים שכתבתי בתחילת כיתה א', אבל הכרתי באותה תקופה רק חלק מהאותיות אז אוצר המילים בו די מוגבל..). כשלמדתי לתואר השני בספרות בהתמחות של כתיבה יוצרת, הייתי אמורה להגיש כתב יד של ספר כפרוייקט סיום. במשך כמעט שנתיים כתבתי רומן. הכתיבה שלו הייתה מאוד קשה עבורי ובמקביל, בשביל הכיף, כתבתי את גיא וגלי והקראתי לילדים שלי בכל יום כמה עמודים. אחרי כמה חודשים קלטתי שאין לי רומן, אבל יש לי ספר ילדים גמור. בסופו של דבר אותו הגשתי כפרוייקט הסיום לתואר.


בספר גיא וגלי, גיא מתמודד עם סוג של נכות. למה החלטת לכתוב דווקא על הנושא הזה?


את ההשראה לדמות של גיא קיבלתי מחן, החברה הכי טובה שלי מכיתה ו' ועד היום (לה גם הקדשתי את הספר). חן נולדה בלי כף יד והגיעה למושב שבו גדלתי בערך כשהיינו בגיל של גיא וגלי. לאורך השנים ראיתי מהצד את הקשיים שחן התמודדה איתם וגם את הדרך מעוררת ההתפעלות שעברה בדרך לקבל את עצמה. בעיני היא גיבורה אמיתית.


עשית תחקיר בשביל הספר? תוכלי לספר על התהליך ומה הוא כלל?
מאחר ואני מכירה את הנושאים שכתבתי עליהם מקרוב לא הייתי צריכה לבצע מחקר מעמיק, אבל כן היו דברים ספציפיים שבדקתי – למשל סוגי פרותזות ומושגים מסויימים שקשורים לחיים בקיבוץ.


ממה הכי נהנית בתהליך יצירת הספר?
הכי נהניתי מתהליך העריכה. זכיתי בעורכת חכמה, רגישה ומוכשרת – יעל גובר Yael Gover. הרגשתי שהיא כמו קוסמת, כל מקום בטקסט שהיא נגעה בו הפך לטוב יותר. גם העבודה עם רון לוין המאיירת המדהימה של הסדרה הייתה נהדרת והיה מרגש מאוד לראות את הדמויות מקבלות פנים וצורה.


ומה הכי פחות?
הקושי העיקרי היה להיאזר בסבלנות. הוצאה של ספר לאור היא תהליך ממושך. היה לא פשוט לחכות כל כך הרבה זמן (כמעט שנתיים מאז שהוא התקבל להוצאה ועד שיצא), אבל בסופו של דבר אני מברכת על הזמן הזה. אני חושבת שיש לנו נטייה לרצות לעשות הכל מהר, אבל בכתיבה זה מאוד נכון לתת לדברים זמן. בזכות זה ראינו עוד ועוד דברים שאפשר לשפר כדי להפוך את הספר והסדרה לטובים יותר.

 

היה לך משבר כתיבה? איך התמודדת?
אני חושבת שאני כל הזמן בסוג של משבר כתיבה. אני תמיד רוצה לכתוב ולפעמים נדמה לי שאם יסגרו אותי לבד בחדר עם מחשב אני פשוט אשב ואכתוב לנצח. ומצד שני, זה לא באמת עובד ככה. לפעמים דווקא כשיש לי הכי הרבה זמן פנוי אני מצליחה לכתוב הכי מעט והפוך. מה שעוזר לי זה להגדיר זמנים קבועים לכתיבה, אבל הכי עוזר לי לבנות מסגרת של סיפור. כשאני יודעת מה ההתחלה, האמצע והסוף של הסיפור אני מרגישה צורך לעבור עם הדמויות שלי את כל השלבים וממש מרגישה בקצות האצבעות את המילים מעקצצות.


מתכננת כבר את הספר הבא?
הספר הבא בסדרה "גיא וגלי" כבר כתוב, הוא נקרא "החרם על דניאל" ויתחיל עריכה בקרוב. הוא עתיד לראות אור בנובמבר הבא. כל ספר בסדרה כתוב מנקודת מבט של ילד או ילדה אחרים מהחבורה. בימים אלה אני מתחילה לעבוד על הספר השלישי 


מה התגובה הכי מרגשת / מפתיעה / מעצבנת שקיבלת מקוראים על הספר שלך?
אני מקבלת הרבה תגובות מרגשות על הספר וכל תגובה משמחת אותי מאוד. אחת התגובות הכי מרגשות שקיבלתי היא מאמא לילד אוטיסט שסיפרה שהקריאה לבן שלה את הספר וממש ראתה אותו עובר תהליך רגשי יחד עם הדמויות. היא מאוד שמחה לראות אותו כל כך אמפתי כלפיהן.


 חוץ מסופרת - את גם העורכת הראשית של עיתון אותיות וילדים. איך הגעת לתפקיד?
לפני שנכנסתי לערוך את אותיות וילדים הייתי כתבת במגזין פנימה ואחר כך עורכת משנה בפנימה ובהמשך עורכת של עיתון "ילדים". במשך כמה שנים עברתי מתפקיד לתפקיד כמחליפה של עורכות בחופשת לידה ובסופו של דבר כשמגזין "אותיות" התמזג עם "ילדים" קיבלתי את תפקיד העורכת הראשית כמשרה קבועה.


מה התפקיד כולל?
כעורכת אני אחראית על כל התוכן בגיליון משלב החשיבה על הנושא שבו הוא יעסוק, דרך שליחת כתבים לכתיבת כתבות, עריכת טקסטים חד פעמיים ומדורים קבועים, בחירת מדורים וסיפורים חדשים ועוד. הגיליון יורד לדפוס בכל שבועיים ככה שהעבודה רבה ומאוד אינטנסיבית. למזלי אני חלק ממערכת מעולה ולצידי עורכת טל נוימן שהיא גם חברה וגם עורכת בחסד, מה שהופך הכל ליותר קל ונעים. אני מתה על העבודה שלי.


איך נראה יום עבודה ממוצע שלך?
רוב השבוע אני עובדת מהבית. אחרי שאני מתעוררת סביב שש בבוקר לילדים, אני מארגנת אותם, מוציאה למסגרות ואז חוזרת הביתה לערוך טקסטים או ללקטר כתבי יד לספריית פיג'מה. ה"משרד" שלי הוא השולחן בסלון. שואלים אותי לפעמים איך אני מצליחה לעבוד מהבית ולא להתפתות להכניס מדיח או לקפל כביסה. השאלה הזאת תמיד מצחיקה אותי, אין דבר שמפתה אותי פחות מכביסה. בכל מקרה אני ממש טובה בלהתעלם מכל מה שסביבי ולהתרכז בעבודה או בכתיבה.


אז איך את מספיקה הכל וגם להיות אמא לארבעה ילדים?
אני לא באמת מספיקה הכל... אבל עושה את הכי טוב שלי. כשזה נוגע לכתיבה הרבה פעמים אני מרגישה שהיא נדחקת הצידה וזה מתסכל אותי. כשאני עובדת על ספר אני משתדלת לפנות לעצמי זמנים קבועים שמתחילים בכמה ימים מרוכזים וממשיכים לחודשים או אפילו שנים של עבודה עד התוצר המוגמר.


 ז'אנרים אהובים לקריאה
אני אוהבת לקרוא כל מה שטוב, בכל ז'אנר אפשרי פחות או יותר. בשנים האחרונות קוראת בעיקר ספרי ילדים ונוער.


 סופר/ת אהוב/ה
אליס מונרו, ג'יין אוסטין ואורסולה לה-גווין


ספר אהוב
גאווה ודעה קדומה


מה את מאחלת לעצמך?
להמשיך לכתוב, לראות את הספרים שלי יוצאים לאור, נקראים ונוגעים בלב הקוראים. וגם עוד כמה שעות ביממה אם אפשר...

#מאחוריהספרים


 

 

את הסקירה כתבה תמר גורפינקל

מנהלת את קבוצת המלצות אמיתיות על ספרים בפייסבוק
ואת הבלוג מה חשבתי על

 

מוזמנים להצטרף לקבוצה ולעקוב אחרי הבלוג שלה כדי לקרוא סקירות נוספות 

פוסטים שיעניינו אותך

מה יעניין אותך?